Katar jak mało które państwo potrafi świadomie i konsekwentnie budować własną markę, wykorzystując do tego szereg instrumentów pozamilitarnych

HSBC i wraz z firmą audytorsko-doradczą Grant Thornton w swym raporcie przebadał gospodarki Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru. Wskazywał, że atutami tych państw są szybki przyrost ludności, dynamiczny rozwój i stabilność polityczna. Przypomniał także, że dla wielu polskich firm są one wciąż białą plamą na mapie, tymczasem Polska może im wiele zaoferować.

Szacuje się, że Katar na przygotowania związane z organizacją Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2022 (World Cup) wyda blisko 65 mld $. Ogłoszone niedawno plany rozwoju, zakładają, iż jedynie w ciągu najbliższych 10 lat Katar wyda na ten cel około 100 mld $. Środki te zostaną skierowane głównie na rozwój infrastruktury transportowej, w tym na drogi, porty i szyny kolejowe.

Polskie firmy mogą skorzystać na dużych inwestycjach KGHM w Chile. Przy projekcie Sierra Gorda mogą zostać zaangażowani polscy dostawcy towarów i usług, banki oraz ubezpieczyciele. Prace nad technologią to też szansa dla naukowców. Koncern zobowiązał się do wspierania polskich firm jeszcze przed rozpoczęciem ekspansji zagranicznej.

W ubiegłym roku wysłaliśmy do krajów arabskich towary warte 2,3 mld dol. (w 2013 r. – 1,74 mld dol.). Kolejne firmy ruszają zdobywać te rynki.

Obroty handlowe Polski z regionem odnotowują bardzo dynamiczny wzrost, a nasze firmy coraz częściej postrzegają rynki amerykańskie jako potencjalne miejsce do sprzedaży swoich usług i towarów – powiedziała podsekretarz stanu Katarzyna Kacperczyk na spotkaniu z ambasadorami krajów Ameryki Łacińskiej, które miało miejsce 15 kwietnia w Warszawie.

Jaką strategie powinny obrać polskie firmy myślące o zaistnieniu na rynkach arabskich? Jak istotne mogą okazać się różnice kulturowe i religijne, a zwłaszcza kultura biznesu? Jak radzą sobie z tym polskie firmy obecne w krajach arabskich?

Podpisanie porozumienia politycznego w sprawie kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej (CETA) między Unią Europejską a Kanadą powinno potwierdzić, że Kanada jest atrakcyjnym rynkiem dla polskich przedsiębiorstw. Lecz mimo sprzyjających warunków politycznych i instytucjonalnych oraz realnych perspektyw rozwoju, relacje handlowe i inwestycyjne Polski z Kanadą pozostawiają wiele do życzenia. Polska powinna już teraz podjąć działania w celu poprawy współpracy gospodarczej, również aby lepiej wykorzystać dodatkowe możliwości, jakie pojawią się po wejściu w życie CETA.

kontakt:

tel.: 0048 507 240 529

tel.: 0048 608 674 198

e-mail: ampe@ampe.pl

nasze serwisy:

newsletter:

aby otrzymywać newsletter AMPE prosimy wpisać:

Subject:
adres e-mail: *
nazwę firmy:
Anti-spam: * 1 + 1 =