Katar jak mało które państwo potrafi świadomie i konsekwentnie budować własną markę, wykorzystując do tego szereg instrumentów pozamilitarnych
Katar jak mało które państwo potrafi świadomie i konsekwentnie budować własną markę, wykorzystując do tego szereg instrumentów pozamilitarnych
HSBC i wraz z firmą audytorsko-doradczą Grant Thornton w swym raporcie przebadał gospodarki Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru. Wskazywał, że atutami tych państw są szybki przyrost ludności, dynamiczny rozwój i stabilność polityczna. Przypomniał także, że dla wielu polskich firm są one wciąż białą plamą na mapie, tymczasem Polska może im wiele zaoferować.
Szacuje się, że Katar na przygotowania związane z organizacją Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej 2022 (World Cup) wyda blisko 65 mld $. Ogłoszone niedawno plany rozwoju, zakładają, iż jedynie w ciągu najbliższych 10 lat Katar wyda na ten cel około 100 mld $. Środki te zostaną skierowane głównie na rozwój infrastruktury transportowej, w tym na drogi, porty i szyny kolejowe.
Polskie firmy mogą skorzystać na dużych inwestycjach KGHM w Chile. Przy projekcie Sierra Gorda mogą zostać zaangażowani polscy dostawcy towarów i usług, banki oraz ubezpieczyciele. Prace nad technologią to też szansa dla naukowców. Koncern zobowiązał się do wspierania polskich firm jeszcze przed rozpoczęciem ekspansji zagranicznej.
Eksperci firmy Deloitte przewidują, że w ciągu najbliższych 10 lat Katar zainwestuje aż 200 mld $ sektor budowlany.
Przemysł wydobywczy jest jednym z najważniejszych obszarów współpracy między Polską a Chile. Duże możliwości jej intensyfikacji daje uruchomiona w tym tygodniu przez KGHM produkcja miedzi w kopalni Sierra Gorda. Poza górnictwem współpraca rozwinąć może się także w branży chemicznej i spożywczej. Polskich eksporterów wspiera resortu skarbu państwa.
W ubiegłym roku wysłaliśmy do krajów arabskich towary warte 2,3 mld dol. (w 2013 r. – 1,74 mld dol.). Kolejne firmy ruszają zdobywać te rynki.
Obroty handlowe Polski z regionem odnotowują bardzo dynamiczny wzrost, a nasze firmy coraz częściej postrzegają rynki amerykańskie jako potencjalne miejsce do sprzedaży swoich usług i towarów – powiedziała podsekretarz stanu Katarzyna Kacperczyk na spotkaniu z ambasadorami krajów Ameryki Łacińskiej, które miało miejsce 15 kwietnia w Warszawie.
Jaką strategie powinny obrać polskie firmy myślące o zaistnieniu na rynkach arabskich? Jak istotne mogą okazać się różnice kulturowe i religijne, a zwłaszcza kultura biznesu? Jak radzą sobie z tym polskie firmy obecne w krajach arabskich?
Podpisanie porozumienia politycznego w sprawie kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej (CETA) między Unią Europejską a Kanadą powinno potwierdzić, że Kanada jest atrakcyjnym rynkiem dla polskich przedsiębiorstw. Lecz mimo sprzyjających warunków politycznych i instytucjonalnych oraz realnych perspektyw rozwoju, relacje handlowe i inwestycyjne Polski z Kanadą pozostawiają wiele do życzenia. Polska powinna już teraz podjąć działania w celu poprawy współpracy gospodarczej, również aby lepiej wykorzystać dodatkowe możliwości, jakie pojawią się po wejściu w życie CETA.