Oman i inne kraje arabskie to dobry kierunek dla polskich firm

Trwająca właśnie misja gospodarcza do Omanu, poprzednie do Kataru, Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz rządowy program promocji polskiego eksportu Go Arabia startujący w tym miesiącu - kraje arabskie to w ostatnim czasie hitowy kierunek ekspansji, o którym dużo się mówi.

 

Wzrosty eksportu do wybranych państw są imponujące, przykładowo do ZEA był bliski 50 proc. a w przypadku Algierii nawet prawie 90 proc. r/r. Obecnie dodatkową zachętą do odważniejszego spojrzenia na te rynki może być też wizja większych zysków wynikających z mocnego dolara. Wg ekspertów Banku Zachodniego WBK rynki państw arabskich będą w najbliższym czasie jednym z najważniejszych i najbardziej opłacalnych kierunków polskiego eksportu.

Wśród najważniejszych arabskich partnerów Polski są: w Afryce Północnej Algieria i Maroko a na Półwyspie Arabskim Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Polskie przedsiębiorstwa mierzą jednak wysoko i zaczynają podbijać również rynki innych krajów takich jak np. Bahrajn czy Katar. Polscy eksporterzy liczą też na realne efekty misji gospodarczej Ministerstwa Spraw Zagranicznych do Omanu, która trwa w dniach 6-7 maja br. Wcześniej odbyły się już misje do Arabii Saudyjskiej (13-14 kwietnia) i Kataru (15-16 kwietnia) oraz ZEA (28-30 kwietnia) – Bogactwo pochodzące z surowców naturalnych napędza popyt na wiele produktów. Jednocześnie w wielu krajach arabskich klimat uniemożliwia lub utrudnia produkcję rolną czy spożywczą, co dodatkowo wymusza większy import żywności. Popyt na importowane dobra jest więc wysoki i polscy eksporterzy powinni szukać niszy którą mogą na danym rynku wypełnić. Polska żywność i produkty spożywcze mogą także z powodzeniem konkurować z już obecnymi na rynkach arabskich firmami, chociażby z innych państw europejskich – podkreśla Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój Biznesu Międzynarodowego w Banku Zachodnim WBK.

Szanse na rynkach arabskich ma wiele polskich branż, kontraktów na tym rynków może szukać w szczególności branża spożywcza, która ucierpiała na wstrzymaniu handlu z Rosją. Kontrahentów arabskich mogą zainteresować m.in. polskie owoce i warzywa oraz przetwory. Dużą popularnością cieszą się już w tych krajach polskie zboża, nabiał oraz słodycze. To także perspektywiczny rynek dla polskich firm kosmetycznych i odzieżowych, których marki zyskują w oczach muzułmanek ze względu na europejskość ale i korzystną cenę w stosunku do jakości. - Co warte podkreślenia, w handlu z krajami arabskimi niezwykle istotny jest czynnik kulturowy, głównie związany z zasadami islamu. Polskie firmy chcą wychodzić na przeciw potrzebom muzułmanów i coraz więcej firm stara się o zaoferować produkty ze statusem halal. Przykładem może być chociażby specjalna linia lakierów do paznokci Inglot czy duża gotowość polskiej branży mięsnej do eksportu mięsa halal, czyli produkowanego zgodnie z zasadami uboju rytualnego – mówi Robert Antczak.

Bank Zachodni WBK ma bardzo dobre doświadczenia we wprowadzaniu polskich firm do krajów arabskich, a dokładniej do krajów arabskich w Afryce Północnej. Poprzez powiązania własnościowe w Grupie Santander BZ WBK uzyskał w Maroko łatwiejszy kontakt biznesowy z Bankiem Attijariwafa (AWB). – Nasza współpraca z Bankiem Attijariwafa (AWB) opiera się na bliskich kontaktach i wymianie know-how, co jest bardzo ważne, bo nasze kraje bardzo się różnią. Wspólnie strukturyzujemy finansowe zabezpieczenia transakcji lub finansowanie inwestycji, które są dopasowane do potrzeb klientów a jednocześnie spełniają lokalne uwarunkowania tego rynku, np.: francuskojęzyczne gwarancje według wzorów obowiązujących w Maroku. Finansowanie inwestycji, finansowanie handlu, zabezpieczenie transakcji wymiany walut, gwarancje, akredytywy faktoring czy też międzynarodowy faktoring to tylko niektóre z rozwiązań, z których korzystają nasi klienci – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu w Banku Zachodnim WBK.

Eksperci BZ WBK zwracają również uwagę na wyjątkowo korzystne dla eksporterów warunki wymiany handlowej z krajami arabskimi, związane z wysokim kursem dolara amerykańskiego. Waluta Stanów Zjednoczonych stanowi w większości przypadków podstawę rozliczeń arabskich kontrahentów. Dzięki mocnemu dolarowi oraz coraz większemu eksportowi towarów do krajów arabskich polscy eksporterzy mogą w tym roku zanotować dużo wyższe zyski.

źródło: artykuł dostępny jest na Portalu Biznes.pl (link)

 

skontaktuj się z nami:

Agencja Marketingu i Promocji Eksportu
AMPE Sp. z o.o.

Konduktorska 20/7
00-775 Warszawa

tel.: 0048 507 240 529
tel.: 0048 608 674 198

e-mail: ampe@ampe.pl