Food brokers w Kanadzie - pośrednicy w handlu żywnością

Prezentujemy Państwu informacje dotyczącą food brokerów na rynku kanadyjskim - materiał przygotowany został przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji w Montrealu.

Kim są food brokerzy?

W Kanadzie, tzw. food brokers (pośrednicy w handlu żywnością) odgrywają istotną rolę w handlu produktami spożywczymi głównie ze względu na wielki obszar kraju i rozproszenie geograficzne konsumentów po całej Kanadzie. Relatywnie mała liczba konsumentów (ok. 35 mln mieszkańców) i ogromne odległości pomiędzy głównymi ośrodkami handlowymi powodują problemy logistyczne, szczególnie dla firm zainteresowanych eksportem produktów spożywczych do Kanady.

Większość kanadyjskich food brokerów to narodowe lub regionalne firmy. Niektóre z nich specjalizują się w sprzedaży konkretnych produktów, takich jak napoje i artykuły spożywcze; a inne specjalizują się w poszczególnych przemysłach. Niektórzy wyłącznie działają w danej prowincji lub terytorium kanadyjskim, a inni obejmują swoją działalnością całą Kanadę.

 

Rola food brokera

Food broker odgrywa ważną rolę ogniwa łączącego producentów żywności, zwykle małe i średnie przedsiębiorstwa, z wielkimi sieciami dystrybucji żywności lub sprzedawcami detalicznymi. Działając jako przedstawiciel producenta, broker przedstawia produkty potencjalnym nabywcom (m.in. sklepom specjalistycznym, sieciom sklepów spożywczych, hurtowniom, dystrybutorom produktów gastronomicznych, aptekom, zakładom przemysłowym, a nawet instytucjom zajmującym się dostawami dla wojska i rządu). Zazwyczaj, food broker posiadający fachową wiedzę oraz dobrze rozpracowaną siatkę połączeń na rynku służy jako ekspert od wyznaczonego produktu.

Jak już wspomniano, food brokerzy zwyczaj posiadają specjalistyczną wiedzę na temat rynku i mogą wykorzystać swoje relacje biznesowe w celu wprowadzenia nowych produktów na rynek spożywczy i pomóc w znalezieniu kluczowych klientów dla swoich zleceniodawców. Ci brokerzy, którzy zajmują się szczególnie handlem detalicznym odgrywają znaczną rolę w pozyskiwaniu zamówień od wielkich sieci dystrybucyjnych i dystrybutorów masowych oraz w negocjowaniu rozsądnych opłat dla swoich zleceniodawców.

Wiele małych i średnich przedsiębiorstw, których nie stać na stworzenie własnego oddziału sprzedaży za granicą, może skorzystać z możliwości zatrudnienia odpowiedniego brokera.

Food brokerzy nie są bezpośrednimi dostawcami lub importerami towarów, ponieważ reprezentują jednocześnie kilku producentów, natomiast działają, jako specjaliści od sprzedaży wyznaczonego im produktu. W dodatku, brokerzy starają się reprezentować bezkonfliktowe linie produktów, ponieważ pozwala im to zbudować szerszą gamę oferowanych produktów do przedstawienia potencjalnym nabywcom i uniknięcia preferencyjnego traktowania potencjalnie konkurencyjnych produktów.

Odnośnie działalności geograficznej, niektórzy brokerzy działają w zasięgu krajowym lub regionalnym (według prowincji lub terytorium), natomiast inni pracują w mniejszych obszarach. Ze względu na wielki obszar Kanady i na rozproszenie geograficzne konsumentów, głównie skupiających się w ośrodkach miejskich, broker może żądać wyłączności działania w danym terytorium lub poprzez szczególne kanały dystrybucji, ponieważ ułatwia to określenie rynku docelowego w oczach brokera, zleceniodawcy oraz potencjalnych nabywców.

 

Czy warto zatrudnić food brokera?

Specyfika rynku spożywczego w Kanadzie pokazuje, że wsparcie food brokera pomaga wielu firmom w pokonaniu istniejących przeszkód związanych z wprowadzeniem nowych towarów do dużych kanadyjskich sieci dystrybucyjnych oraz następnie przy utrzymaniu stałej sprzedaży produktu. Największe sieci spożywcze oczekują i wymagają zapewnienia przez dostawcę/eksportera lub miejscowego importera/dystrybutora: jednolitego towaru o stałej jakości i cenie, przy ścisłym zachowaniu uzgodnionego harmonogramu wysyłek i w opakowaniu w pełni odpowiadającym aktualnym przepisom. Zatem, dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw, założenie własnego oddziału sprzedaży w Kanadzie nie jest możliwe ze względu na wysokie koszty z tym związane, a skorzystanie z usług food brokera, jako przedstawiciela firmy za granicą, może być skuteczną strategią wejścia na rynek z celem osiągnięcia długoterminowej sprzedaży w Kanadzie.

 

Rodzaje usług oferowanych przez food brokerów

W ramach sprzedaży danego produktu, food broker ma za zadanie zaprezentowania nowego produktu kierownictwu głównych sieci handlowych oraz grup hurtowych. Prezentacja ta ma wpływ na kluczowe decyzje dotyczące zakupów, które coraz częściej podejmowane są na poziomie regionalnym. Broker w pierwszej kolejności stara się o uzyskanie miejsca na liście produktów do zamówienia przez poszczególne sklepy, co nieraz także wymaga opłaty początkowej. Następnie, po uzyskaniu miejsca na liście, producent staje się odpowiedzialny za zapewnienie odpowiedniej ilości towaru.

Poza usługami sprzedaży, food brokerzy także oferują szereg innych usług, t.j.: usługi marketingowe, dystrybucja, promocja oraz utrzymanie sprzedaży.

źródło: pełna informacja znajduję się na stronie Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Montrealu (link)

skontaktuj się z nami:

Agencja Marketingu i Promocji Eksportu
AMPE Sp. z o.o.

Konduktorska 20/7
00-775 Warszawa

tel.: 0048 507 240 529
tel.: 0048 608 674 198

e-mail: ampe@ampe.pl