Afryka może być żyłą złota dla polskich producentów wódki

Afryka może być w przyszłości żyłą złota dla polskiego eksportu i dla polskich producentów wódki, którzy na razie borykają się z konsekwencjami wyższego podatku akcyzowego i spadkami konsumpcji na polskim rynku - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka (Polish Vodka Association PVA).

- Pojawia się cały szereg komentarzy i artykułów opisujących budzenie się gospodarki Afrykańskiej - Mozambik, Afryka Południowa, Angola, Nigeria, Kenia, czy nawet Etiopia, gdzie przemiany następują z dnia na dzień w tamtym do niedawna wydawałoby się dość ubogim kraju - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Szumowski.

- Zatem Afryka może niedługo się stać swojego rodzaju Klondike (nad rzeką Klondike odkryto złoża złota w 1896 r.- przyp. red.) dla polskiego eksportu - dodaje.

Polscy producenci wódki mogliby wejść na tamtejsze rynki z produktami premium.

- W krajach afrykańskich mało jest polskich firm, mało jest polskich produktów, natomiast chyba najszybciej możemy wejść z produktami rolno-spożywczymi, w tym z polską wódką, bo jest to towar szybko rotujący i konsumpcyjny. I w tym przypadku też mówię o produktach premium i wyższych. Według mojej wiedzy istnieją już plany artykułowane przez niektórych producentów, chociażby związane z Wyborową, mocniejszego wejścia na rynek afrykański - mówi prezes Stowarzyszenia PVA.

- Również Turcja jest potężnym rynkiem, który jest po sąsiedzku z Unią Europejską, ale przez polskich producentów jest niekoniecznie doceniany - dodaje.

- Zatem eksport powinien być jednym z priorytetów przyszłości rozwoju polskiej branży spirytusowej. Natomiast nie będzie sukcesów w eksporcie, jeśli nie będziemy silni polską wódką na rynku krajowym - podkreśla.

Po załamaniu eksportu w 2012 roku producentom napojów spirytusowych w Polsce udało się odrobić straty i wysłać w 2013 roku za granicę 20 proc. więcej wódki w ujęciu rocznym. Głównie do Francji oraz Stanów Zjednoczonych.

Branża jednak ocenia, że w związku z dużą podwyżką akcyzy - o 15 proc. - na wyroby spirytusowe od początku 2014 roku raczej nie uda się w tym roku utrzymać tempa wzrostu eksportu. Producenci, szczególnie mniejsi, będą musieli najpierw ustabilizować sytuację w Polsce, a dopiero potem myśleć o podboju rynków zagranicznych.

W 2013 roku eksport wódki z Polski wzrósł do 40,25 mln litrów z 33,5 mln litrów, a całej kategorii napojów spirytusowych do 50,75 mln litrów z 44,5 mln litrów. Zwiększyła się też wartość eksportu przekraczając w przypadku wódki 120 mln euro.

źródło: cały artykuł dostępny jest na stronie portalspozywczy.pl (link)

skontaktuj się z nami:

Agencja Marketingu i Promocji Eksportu
AMPE Sp. z o.o.

Konduktorska 20/7
00-775 Warszawa

tel.: 0048 507 240 529
tel.: 0048 608 674 198

e-mail: ampe@ampe.pl