Miejsce i rola krajów Bliskiego Wschodu i Afryki Płn. (region MENA) w międzynarodowych stosunkach politycznych i gospodarczych |
- Charakterystyka zasobów energetycznych i surowcowych, potencjału finansowego i inwestycyjnego, rynku zbytu towarów i usług
- Polityka inwestycyjna, rozwojowa i handlowa państw arabskich producentów ropy naftowej i gazu, główni partnerzy zewnętrzni i formy współpracy z nimi
- Uwarunkowania polityczne i bezpieczeństwa, czynnik islamski, konsekwencje „Arabskiej Wiosny”
- Kraje MENA w polityce partnerstwa Unii Europejskiej
- Relacje z USA, Rosją, Chinami, Turcją oraz podejście do projektów biznesowych z udziałem kapitału izraelskiego i żydowskiego
- Potrzeby reformujących się krajów arabskich w zakresie korzystania z doświadczeń transformacji ustrojowej w Polsce
|
Administracja publiczna oraz organizacje i jednostki lokalne w ważnych gospodarczo krajach arabskich |
- Rola administracji publicznej i lokalnej krajów MENA w kształtowaniu zewnętrznych relacji biznesowych sektora publicznego i prywatnego
- Funkcjonowanie sektora państwowego, władz terenowych i samorządu gospodarczego
- Zamówienia rządowe i przetargi, partnerstwo publiczno-prywatne, islamskie instrumenty finansowe
- Praktyczne uwarunkowania bezpośrednich relacji urzędników z partnerami zagranicznymi oraz czynniki wpływające na podejście do nich
- Litera prawa a rzeczywistość, zagrożenia korupcyjne
- Charakterystyka osobowości i cech działania urzędników, ich status, modele negocjacyjne
- Publiczne i prywatne fundusze inwestycyjne
|
Klimat polityczny relacji Polski z państwami MENA, stan współpracy z nimi w najważniejszych dziedzinach, w tym w sferze inwestycji. Czynniki, które powinny być brane pod uwagę przy planowaniu i realizacji poszczególnych przedsięwzięć, w tym związane z programami Unii Europejskiej wobec tego obszaru. |
|
Uwarunkowania kulturowe oraz ich wpływ na bieżące kontakty oficjalne i robocze z partnerami z obszaru arabskiego |
- Tradycyjne wartości i zachowania
- Rola islamu w praktycznych kontaktach i negocjacjach biznesowych
- Społeczności chrześcijańskie i nie-arabskie w krajach MENA
- Pozycja kobiet w świecie islamu i stosunek muzułmanów do cudzoziemek
- Sposoby unikania możliwych zagrożeń w kontaktach, w tym w sferze bezpieczeństwa
- Delikatne tematy i sfery
- Zmiany zachodzące w kulturze arabskiej i postrzeganiu świata zewnętrznego
|
Sprawy praktyczne do wzięcia pod uwagę w ramach przygotowań do kontaktu w Polsce i za granicą: |
- stereotypy, odrębności w zachowaniach negocjacyjnych, w tym z udziałem kobiet,
- kurtuazja, etykieta i protokół, w tym w kontaktach z przedstawicielami rodzin panujących,
- ocena wiarygodności
- wymiana korespondencji
- więzi osobiste
- dokumentowanie i podtrzymywanie kontaktów
- respektowanie ustaleń
- pojęcie czasu
- mimika i język ciała
- zaproszenia
- wzajemne wizyty
- planowanie poczęstunku i menu
- upominki
- święta religijne
|
Kwestie dotyczące propozycji współpracy oraz oferty inwestycyjnej |
- Zasady konstruowania i prezentowania własnych propozycji współpracy, w tym ukierunkowanych sektorowo i regionalnie projektów inwestycyjnych.
- Ocena propozycji współpracy składanych przez partnera. Procedowanie formalizacji ustaleń w postaci dokumentów umownych, formy ich zatwierdzania i legalizacji.
- Procedury prawne tworzenia spółek w kraju partnera.
- Znaczenie podejmowania współpracy w innych dziedzinach mających wpływ na relacje gospodarcze i biznesowe (szkolnictwo i nauka, projekty rozwojowe i technologiczne, szkolenie, projekty kulturalne i społeczne).
- Możliwości wsparcia ze strony placówek dyplomatycznych i konsularnych RP oraz ambasad państw MENA akredytowanych w Polsce, a także organizacji pozarządowych.
|
Zagadnienia promocji i budowy wizerunku w krajach arabskich |
- Znaczenie, zasięg i możliwości
- Przykłady polskich programów promocyjnych
- Przykłady europejskich kampanii informacyjno - promocyjnych
|
Inne praktyczne informacje, w tym uwzględniające indywidualne zainteresowania zlecającego szkolenie |
|
W trakcie zajęć przewidziane są 2 przerwy kawowe oraz lunch. |