Polskie firmy podbijają mniejsze rynki

Firmy szukają coraz to nowych rynków zbytu za granicą. Z analizy Ministerstwa Gospodarki dotyczącej zeszłorocznego eksportu wynika, że choć przeciętnie wzrósł on o 12,8 proc., zwyżki na kilku rynkach były znacznie wyższe. W Norwegii i krajach Ameryki Południowej oscylowały wokół 50 proc., a w krajach nadbałtyckich o blisko 30 proc.

Do Norwegii nasze firmy sprzedały w zeszłym roku towary i usługi za ponad 2,7 mld euro. I choć to wartość prawie trzynastokrotnie mniejsza niż na naszym największym rynku eksportowym, czyli niemieckim (gdzie sprzedaliśmy towary i usługi za prawie 35,4 mld euro), przewyższyła eksport do USA (2,6 mld euro). Na rynku norweskim dominują przedsiębiorstwa z sektorów: przemysłu ciężkiego, energetyki i stoczniowego. Ale nie tylko. Firma Unibep z Bielska Podlaskiego już trzeci rok z rzędu sprzedaje tam wielorodzinne domy modułowe. – To nasz specjalny produkt. Wytwarzamy go w całości, łącznie z meblami, w Polsce. To daje nam przestrzeń do negocjacji handlowych – mówi „Rz" Jan Mikołuszko, prezes firmy. Dodaje, że przy dość konserwatywnych założeniach powinna w tym roku zarobić w Norwegii ok. 100 mln zł. Dlaczego buduje akurat w Norwegii? – To bezpieczny rynek, który ma realne pieniądze – przyznaje prezes Mikołuszko. Firma od lat działa w Rosji. Przygląda się Kazachstanowi i krajom Zatoki Perskiej.

Cały artykuł dostępny

źródło: Rzeczpospolita

kontakt:

tel.: 0048 507 240 529

tel.: 0048 608 674 198

e-mail: ampe@ampe.pl

nasze serwisy:

newsletter:

aby otrzymywać newsletter AMPE prosimy wpisać:

Subject:
adres e-mail: *
nazwę firmy:
Anti-spam: * 1 + 1 =