Raport HSBC: Bliski Wschód szansą dla przedsiębiorstw z Polski

Według raportu dla Polaków wejście na arabskie rynki, choć trudne, nie jest niemożliwe. Głównymi zaletami Polski są: marka "made in EU", relatywnie niskie koszty pracy, rozbudowana i zdywersyfikowana baza wytwórcza oraz atrakcyjny rolniczo klimat. "Te argumenty przekonują arabskich zleceniodawców do powierzenia polskim firmom coraz większej liczby zamówień. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w samym 2014 r. polski eksport do Arabii Saudyjskiej, ZEA i Kataru wzrósł o 45 proc. z 1,3 do 1,9 mld USD. Skoro eksport ten jest już liczony w miliardach dolarów, to trudno już tak silne wzrosty tłumaczyć efektem niskiej bazy" - piszą jego autorzy.

Ich zdaniem Polska przede wszystkim może być bezpiecznym i rzetelnym dostawcą żywności wysokiej jakości. Przypominają, że klimat w krajach Półwyspu Arabskiego jest w większości pustynny i nie sprzyja produkcji żywności, tymczasem zdolności produkcyjne polskiego przemysłu spożywczego są duże.

Ponadto według nich w Arabii Saudyjskiej, ZEA i Katarze szybko rośnie zamożność obywateli i wyłania się klasa średnia. Dlatego też kraje te mogą być odbiorcą wyprodukowanych w Polsce dóbr konsumpcyjnych, np. kosmetyków, materiałów higienicznych, środków czystości, odzieży, zabawek czy sprzętu rekreacyjnego.

Kolejną gałęzią, w której mogą sprawdzić się polskie firmy na Bliskim Wschodzie jest - jak wskazuje raport HSBC - budownictwo. Na realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych czy mieszkaniowych mogą skorzystać zarówno firmy oferujące usługi budowlane, jak i produkujące materiały budowlane.

Te branże - jak podkreśla - doskonale wpisują się w obszary, w których dostawcy czy wykonawcy znad Wisły są naprawdę dobrzy.

"Choć duża część świata arabskiego pogrążona jest w potężnych zawirowaniach, to pamiętajmy, że jest to bardzo zróżnicowany region i nadal można na nim znaleźć duże rynki, które działają bez najmniejszych zakłóceń. Odpowiednio przygotowana i nakierowana ekspansja może tu przynieść polskim firmom prawdziwy biznesowy sukces" - zauważa w raporcie Przemysław Polaczek, partner zarządzający w Grant Thornton w Polsce.(PAP)

źródło: Bankier.pl (link), PAP

kontakt:

tel.: 0048 507 240 529

tel.: 0048 608 674 198

e-mail: ampe@ampe.pl

nasze serwisy:

newsletter:

aby otrzymywać newsletter AMPE prosimy wpisać:

Subject:
adres e-mail: *
nazwę firmy:
Anti-spam: * 1 + 1 =